Formel 1 - 1978

Ronnie Peterson är denna säsong åter tillbaka i Lotus-stallet, dock som andreförare till Mario Andretti. De två förarna blir med Lotus 78:an och den nyutvecklade Lotus 79:an säsongens suveräner tillsammans med Carlos Reutemann, men allting får ett mycket tragiskt slut då Ronnie kraschar så illa i starten av Italiens GP att han senare avlider av de svåra skador han ådragit sig.

Ronnie slutar dock tvåa i VM med 51 poäng. Andretti ledde VM när olyckan på Monza inträffade och trots att han inte tar några fler poäng i de två resterande tävlingarna så räcker hans 64 poäng för att säkra titeln. Reutemann blir trea med 48 poäng.



Bakgrund inför säsongen

Det slog ner som en bomb då det stod klart att Ronnie och hans gamle Lotus-chef Colin Chapman skrivit kontrakt om ett nytt samarbete inför 1978. Den hade skiljt ett par år tidigare efter en del kontroverser och hade alltså nu återförenats efter att ha dragit ett streck över allt det gamla. Den andre föraren i Lotus-stallet, Mario Andretti, hade efter mycket otur missat VM-titeln 1977 och det var med idel löften och med ett djupare grepp än nånsin i penningpåsen som Chapman fick amerikanens signatur på papperet. Detta trots att den italienskfödde amerikanen hade mycket fina erbjudanden från italienska Ferrari.

Chapman hade bl a lovat att kontraktera en "hjälpryttare" åt stallets försteförare och vem kunde ta sig an denna roll på ett bättre sätt än Ronnie? Det normala är kanske att använda sig av en av en ung och lovande förare, men med facit i hand kan man fråga sig om Andretti så enkelt skulle ha vunnit VM-titeln om inte Ronnie så lojalt hade rättat in sig i ledet som andreförare.

Ronnie accepterade dock detta, åtminstone till en början. Han hade haft några bedrövliga år och tyckte att tiden rann ifrån honom. Ronnie erkände inte omedelbart att han hade inskrivit i kontraktet att Andretti alltid skulle gå före om den möjligheten fanns, han sa bara:

"Det är inte sant att jag inte skulle få betalt för att jag tävlar för Lotus eller att jag inte får vinna. Jag har bra betalt och samma grejor som Andretti..."

Chapman var samtidigt medveten om att den bil han höll på att färdigställa måste bli en vinnare och detta måste såväl Mario som Ronnie ha haft på känn. Redan efter det första testen med den ombyggda fjolårsbilen - Lotus 78 - jublade Ronnie och sa som han i princip alltid brukade säga då han provkört en ny bilkonstruktion:

"Den bästa bil jag kört. Den är otrolig. Undra på att Mario och Gunnar var så snabba i den ifjol!"

Ronnie följer sitt kontrakt med Lotus till punkt och pricka, detta trots att han vid ett flertal tillfällen blir illa behandlad av Chapman och gång efter annan inte tillställs samma förutsättningar som Mario. Redan i augusti låter Ronnie meddela att han skrivit på för ett annat stall inför 1979, situationen har blivit ohållbar, och det torde vara lätt att gissa hur Ronnie skulle ha gjort i det sista loppet om han fortfarande hade haft chansen att bli världsmästare. Nu blev det ju inte så - tyvärr...

Här kan Du klicka Dig fram till det lopp Du vill läsa mer om:

Tävlingarna i ett sammandrag:

15 januari 1978 F1 Buenos Aires, Argentina:
Ronnie blir 5:a. Mario Andretti vinner.

29 januari 1978 F1 Rio de Janeiro, Brasilien:
Ronnie är snabbast på träningen, men bryter loppet efter problem med fjädringen. Carlos Reutemann vinner.

4 mars 1978 F1 Kyalami, Sydafrika:
Ronnie blir etta före Patrick Depailler och John Watson.

19 mars 1978 F1 BRDC International Trophy, Silverstone, England:
Ronnie tvingas bryta på andra varvet efter att ha stått i "pole", Keke Rosberg vinner detta lopp utanför den officiella GP-serien.

2 april 1978 F1 Long Beach, USA:
Ronnie blir fyra. Carlos Reutemann vinner.

7 maj 1978 F1 Monte Carlo, Monaco:
Ronnie bryter efter problem med växellådan. Patrick Depailler vinner.

21 maj 1978 F1 Zolder, Belgien:
Ronnie har snabbast varv på tävlingen och blir tvåa efter Mario Andretti.

4 juni 1978 F1 Jarama, Spanien:
Ronnie blir tvåa. Mario Andretti vinner.

17 juni 1978 F1 Anderstorp, Sverige:
Ronnie blir trea efter Niki Lauda och Ricardo Patrese.

2 juli 1978 F1 Le Castellet, Frankrike:
Ronnie blir återigen tvåa efter Mario Andretti som vinner.

16 juli 1978 F1 Brands Hatch, England:
Ronnie är snabbast på träningen, men bryter loppet efter bränsleläckage. Carlos Reutemann vinner.

30 juli 1978 F1 Hockenheim, Tyskland:
Ronnie är i ledningen i fyra varv efter att ha haft snabbaste varv på tävlingen. Bryter efter problem i växellådan. Mario Andretti vinner.

13 augusti 1978 F1 österreichring, österrike:
Ronnie är snabbast på träningen och har också snabbaste varv i loppet. Ronnie blir etta före Patrick Depailler och Gilles Villeneuve.

27 augusti 1978 F1 Zandvoort, Holland:
Ronnie blir tvåa. Mario Andretti vinner igen.

10 september 1978 F1 Monza, Italien:
Dödsolyckan inträffade strax efter starten där Riccardo Patrese och James Hunt kommer bakifrån i hög fart. Hunt trängs mot Peterson vars bil kör in i räcket och exploderar. Hunt räddar Ronnie ur den brinnande bilen. Ronnie har flera komplicerade benbrott och läkarna bestämmer sig för att operera. På morgonen efter tävlingen dör Ronnie av en blodpropp förorsakad av benmärg och fettvävnader i blodet. Ronnie Peterson blir 34 år gammal. Mario Andretti är först över mållinjen, men bestraffades för en tjuvstart. Niki Lauda förklarades som segrare.

Ronnie var trött på att behöva lyda teamorders och skrev under sommaren -78 på för McLaren inför den kommande säsongen. Ronnies plats i McLaren-stallet går istället till John Watson som slutar trea i 1979 års VM efter Ferrariförarna Scheckter och Villeneuve. McLarens bil under 1979 är emellertid ingen vinnare och enligt samstämmiga uttalanden skulle Ronnie ha blivit mycket besviken på vagnen - mycket talar för att han åter skulle ha haft en mellansäsong...

Läs mer om Monza 1978



1978 Sammanställning (Ronnie Peterson)
Tävlingar 14
Vinster 2
"Poles" 3
Poäng 51
Varv 721


1978 Detaljer (Ronnie Peterson)
Tävling Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 15 Argentina JPS Lotus 3 5 2
Januari 29 Brasilien JPS Lotus 1 r 0
Mars 4 Sydafrika JPS Lotus 12 1 9
April 2 USA West JPS Lotus 6 4 3
Maj 7 Monaco JPS Lotus 7 r 0
Maj 21 Belgien JPS Lotus 7 2 6
Juni 4 Spanien JPS Lotus 2 2 6
Juni 17 Sverige JPS Lotus 4 3 4
Juli 2 Frankrike JPS Lotus 5 2 6
Juli 16 Storbritannien JPS Lotus 1 r 0
Juli 30 Tyskland JPS Lotus 2 r 0
Augusti 13 österrike JPS Lotus 1 1 9
Augusti 27 Nederländerna JPS Lotus 2 2 6
September 10 Italien JPS Lotus 5 r 0


Pos
Förare
Konstruktör
Poäng
1 Mario Andretti Lotus 64
2 Ronnie Peterson Lotus 51
3 Carlos Reutemann Ferrari 48
4 Niki Lauda Brabham 44
5 Patrick Depailler Tyrrell 34
6 John Watson Brabham 25
7 Jody Scheckter Wolf 24
8 Jacques Laffite Ligier 19
9 Gilles Villeneuve Ferrari 17
10 Emerson Fittipaldi Copersucar 17
11 Alan Jones Williams 11
12 Riccardo Patrese Arrows 11
13 James Hunt McLaren 8
14 Patrick Tambay McLaren 8
15 Didier Pironi Tyrrell 6
16 Clay Regazzoni Shadow 4
17 Jean-Pierre Jabouille Renault 3
18 Hans-Joachim Stuck Shadow 2
19 Vittorio Brambilla Surtees 1
" Derek Daly Ensign, Hesketh 1
" Hector Rebaque Lotus 1
  Rene Arnoux Martini, Surtees 0
  Hans Binder ATS 0
  Michael Bleekemolen ATS 0
  Eddie Cheever Hesketh, Theodore 0
  Alberto Colombo ATS, Merzario 0
  Harald Ertl ATS, Ensign 0
  Beppi Gabbiani Surtees 0
  Divina Galica Hesketh 0
  Bruno Giacomelli McLaren 0
  Gimax Surtees 0
  Brian Henton Surtees 0
  Jacky Ickx Ensign 0
  Jean-Pierre Jarier ATS, Lotus 0
  Rupert Keegan Surtees 0
  Geoff Lees Ensign 0
  Lamberto Leoni Ensign 0
  Brett Lunger McLaren, Ensign 0
  Jochen Mass ATS 0
  Arturo Merzario Merzario 0
  Patrick Neve March 0
  Danny Ongais Ensign, Shadow 0
  Nelson Piquet McLaren, Brabham, Ensign 0
  Bobby Rahal Wolf 0
  Keke Rosberg ATS, Theodore, Wolf 0
  Rolf Stommelen Arrows 0
  Tony Trimmer McLaren 0
  Bernard de Dryver Ensign 0
  Emilio de Villota McLaren 0

Poängfördelning:
  • Etta: 9
  • Tvåa: 6 
  • Trea: 4
  • Fyra: 3
  • Femma: 2 
  • Sexa: 1
Dom sju högsta poängen från de åtta första tävlingarna och de sju högsta poängen från de resterande åtta tävlingarna räknas in i slutresultatet.  


Poäng
Förare AR BR ZA USW MC BE ES SE FR GB DE AT NL IT USE CA
Mario Andretti 9 3   6   9 9   9   9   9 1    
Ronnie Peterson 2   9 3   6 6 4 6     9 6      
Carlos Reutemann   9   9   4       9       4 9 4
Niki Lauda 6 4     6     9   6     4 9    
Patrick Depailler 4   6 4 9         3   6       2
John Watson     4   3   2   3 4     3 6    
Jody Scheckter         4   3   1   6       4 6
Jacques Laffite     2 2   2 4       4 2   3    
Gilles Villeneuve           3           4 1     9
Emerson Fittipaldi   6           1     3 3 2   2  
Alan Jones     3           2           6  
Riccardo Patrese       1 1     6               3
James Hunt 3           1   4              
Patrick Tambay 1             3   1       2 1  
Didier Pironi   1     2 1         2          
Clay Regazzoni   2           2                
Jean-Pierre Jabouille                             3  
Hans-Joachim Stuck                   2            
Vittorio Brambilla                       1        
Derek Daly                               1
Hector Rebaque                     1